Online Diary cikNaz: Day 05 - How Important you Think Education Is ?
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Saturday, June 18, 2011

Day 05 - How Important you Think Education Is ?

Haaaa, ini entry untuk sambungan bagi challenges ni :)

Yang sebonarnya, den takdo idea nak hapdate entry kat blog ni. tapi macam kosong je blog ni, tak syok la kann.
How Important you Think Education Is ?
Bagi aku tersangatlah penting pendidikan tu terutama masa zaman alaf 21 cam sekarang nih.
orang tengok pendidikan seseorang tu sebelum nak bagi tinggi mana sesebuah pekerjaan.
sebagai contoh gaji tahap degree, master confirm confirmlah lagi tingg dari diploma macam aku sekarang ni.
that's why la sekarang ni ramai remaja-remaja macam aku tengah kerja-mengejar untuk sampai ke tahap pendidikan setinggi yang termampu.
tapi tak boleh jugak sebab tahap pendidikan seseorang tu tak semestinya dia boleh berjaya. tak semua lahh.
bergantung pada usaha dan kerajinan seseorang tu nak capai tahap mana dia nak.
kalau kau tahap SPM je tapi kau boleh kerja dari bawah, tak mustahil lama-kelamaan kau boleh dapat jawatan lagi tinggi berbanding orang yang punyalah study tinggi-tinggi kan.
apa orang kata, bermulalah dari bawah. sebenarnya kita tak boleh memilih sangat, terlalu demand. its okay kerja dari bawah. lepas aku diploma ni pun aku nak kerja dari bawah.insyaallah :)
sekarang peluang pekerjaan makin sempit tapi bidang pekerjaan makin meluas.
konklusinya, pendidikan tu memang penting bagi era-era sekarang ni.

Sekarang aku tengah fikir maw sambung degree aku tak.
then, lepas habis diploma ni aku carik kerja dulu and kumpul duit.
kalau aku nak sambung degree, bertambah-tambahlah hutang aku dengan kerajaan yang beribu-ribu tuu. pheww! plus, degree sangat susah. kena pikir dulu ni.
sekurang-kurangnya aku nak collect duit banyak-banyak sebelum kahwin! ngeee :D
gaji plak aku nak beli DSLR !! arghhhh !!

"Education is not preparation for life, education is life itself. " 

 

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda kalau sudi yea :)

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen